»●lıl عـاشــق مـصــرlıl●«
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدبات عاشق مصر

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
اهلا وسهلا بكم فى منتديات عاشق مصر000 يد بيد نحو المستقبل

الإعلان الديمقراطي لحكومة المحروسة‮:‬

كاتب الموضوعرسالة
عاشق مصر
المدير العام
المدير العام
عاشق مصر

ذكر
الوظيفه : الإعلان الديمقراطي لحكومة المحروسة‮:‬ Engine10
المزاج : الإعلان الديمقراطي لحكومة المحروسة‮:‬ Uoouo10
نشاط العضو :
الإعلان الديمقراطي لحكومة المحروسة‮:‬ Left_bar_bleue100 / 100100 / 100الإعلان الديمقراطي لحكومة المحروسة‮:‬ Right_bar_bleue

رسائل قصيره : أهلا وسهلا بكم فى منتدانا الوليد شاركونا النجاح
نقاط التميز : 647

الإعلان الديمقراطي لحكومة المحروسة‮:‬ Empty
مُساهمةموضوع: الإعلان الديمقراطي لحكومة المحروسة‮:‬   الإعلان الديمقراطي لحكومة المحروسة‮:‬ Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 10, 2008 3:34 pm

اختر لك موتة‮: ‬غرقا‮.. ‬أو حرقا‮.. ‬أو قهرا‮.. ‬وكل واحد وشوقه‮!!‬

الحكاية زاطت وهاصت‮.. ‬وكل حاجة دخلت في بعضها‮.. ‬والكل بيهلفط‮.. ‬ويصرخ‮.. ‬كتاب علي سياسيين علي صحفيين‮.. ‬علي نشطاء حقوقيين‮.. ‬ومنظمات مجتمع مدني‮.. ‬علي لجان من كل نوع‮.. ‬ولون‮.. ‬لدرجة ما بقيناش عارفين ده من ده‮.. ‬ولا قادرين نحدد صاحب المبدأ من اللي راكب الموجة‮.. ‬اللي ضحي ومستعد يضحي تاني وتالت عشان رأي‮.. ‬وواقف في وش المدفع‮.. ‬وبين اللي دفيان بالفلوس‮.. ‬وقاعد يكتب جوابات لأوباما كأنه رسول العناية الإلهية‮.. ‬واللي مستحمل وقاعد‮.. ‬وبين اللي خد ديله في سنانه وجري علي بوش‮.. ‬عشان يقول له العب بالمعونة‮.. ‬واللي ما يطاوعناش ما يلزمناش‮.. ‬واضغط تلاقي‮.. ‬كام واحد مرائي‮.. ‬واقفين ومصدرين‮.. ‬ودول رجالتك يا بوش‮.‬
بس اللي يجنن ان كلهم‮.. ‬ده وده‮.. ‬مافيش علي لسانهم إلا كلمة الديمقراطية‮.. ‬اللي طالع عليهم الديمقراطية‮.. ‬حكومتنا هي التانية قالت في عقل بالها الاليكتروني‮.. ‬ديمقراطية‮.. ‬ديمقراطية‮.. ‬هي يعني حكاية‮.. ‬نحط كلمة الديمقراطية جنب الاليكترونية‮..‬ويا دار ما دخلك شر‮.. ‬ولا قر‮.. ‬وتبقي الحكومة الاليكترونية الديمقراطية‮.. ‬اللي بتلعب بالماوس لعب‮.. ‬واللي عليها كل مسد كول‮.. ‬وكول‮.. ‬ما يخرش المية‮.. ‬وحلفت براس اللي خلفوها لتوريهم الديمقراطية علي أصولها‮.. ‬وتوريها لهم عملي‮.. ‬مش بالهلفطة والكلام الفاضي‮.. ‬وإذا كان كل بني آدم منهم ما شمش ريحة الديمقراطية قبل كده‮.. ‬ولا كان عنده أي فرصة ديمقراطية عشان يختار بدايته‮.. ‬أهله‮.. ‬واسمه‮.. ‬ومحل ميلاده‮.. ‬فالحكومة قررت منحه الديمقراطية عشان يحدد بيها نهايته‮.. ‬ويختار براحته‮.. ‬واللي ماطالوش في البداية‮.. ‬ح يشوفه في النهاية‮.. ‬وعملت إعلان ديمقراطي‮ ‬غير مسبوق‮.. ‬بتقدم فيه ‮٣ ‬خيارات للنهاية‮.. ‬وكل واحد يختار‮.. ‬من‮ ‬غير ما يحتار‮.. ‬وعلي راحت راحته‮.. ‬لا اجبار‮.. ‬ولا تدخل‮.. ‬ولا ضغط من أي نوع‮.. ‬الحرية مكفولة‮.. ‬والديمقراطية مية مية‮.. ‬وعلي عينك يا مواطن‮.. ‬وعشان تثبت حسن نيتها‮.. ‬عملت نماذج حية‮.. ‬معروضة‮.. ‬للزيارة والاطلاع‮.. ‬وبسيارات الحكومة عشان كل واحد يشوف‮.. ‬ويفاضل‮.. ‬ويقارن‮.. ‬ويختار النهاية اللي يحبها‮.. ‬منتهي الديمقراطية اللي ما حصلتش في الدنيا‮.. ‬وقدامك النماذج والخيارات‮.. ‬وعاين وقارن‮: ‬الغرق‮.. ‬واللا الحرق‮.. ‬واللا القهر‮.‬
الغرق‮: ‬قدامك ممدوح إسماعيل وعباراته‮.. ‬وعضوية مجلس الشوري‮ -‬قبل ما‮ ‬يتحرق‮- ‬بالتعيين‮.. ‬وفي‮ ‬إيده براءته‮.. ‬واللي‮ ‬مش عاجبه البحر الأحمر‮.. ‬عباراته ح تمشي‮ ‬في‮ ‬البحر الأبيض‮.. ‬وكل واحد وراحته‮.. ‬وشوقه‮.‬
الحرق‮: ‬فرص مالهاش حدود‮.. ‬إذا كنت بني آدم مثقف وبتحب الفن‮.. ‬عندك نموذج مسرح بني سويف‮.. ‬وإذا كنت‮ ‬غاوي سياسة‮.. ‬وعامل لي فيها فنط‮.. ‬قدامك مجلس الشوري واللي زيه‮.. ‬وإذا كنت بني آدم علي قد حالك‮.. ‬قدامك السكة الحديد‮.. ‬واللي قاعدين يعملوا شاي في القطر‮.. ‬زي ما قالت الحكومة‮.. ‬ومولعين بوابير الجاز‮.. ‬والحرايق علي ودنه‮.‬
أما إذا كنت عايز نهاية هادية ومريحة‮.. ‬وتروح بحالك ومحتالك‮. ‬لا حريقة تاكل نصك وتشوه معالمك‮.. ‬ولا قرش يلهف دراعك أو رجلك‮.. ‬فأنت ممن يفضلون القهر‮.. ‬تموت قهرا‮.. ‬والقهر يا مواطن مالوش حدود‮.. ‬ولا قيود‮.. ‬ولا سدود‮.. ‬وقدامك المثل والنموذج‮.. ‬إبراهيم نافع‮.. ‬وهلمة الأهرام‮.. ‬عضو برضه في مجلس الشوري بالتعيين‮.. ‬زي ممدوح اسماعين‮.. ‬ولا الضالين‮.. ‬آمين‮.. ‬وشوف إبراهيم نافع وعمايله‮.. ‬والبراءة هو التاني في ايده‮.. ‬مليارات إيه‮.. ‬وقصور إيه‮.. ‬وشركات إيه‮.. ‬وفيلات إيه‮.. ‬اللي في باريس‮.. ‬واللي في سويسرا‮.. ‬واللي في لندن‮.. ‬حتي البلاد العربية‮.. ‬وكله من‮ '‬فضل الله‮'.. ‬الأرض فدادين بالآلاف‮.. ‬الحسابات البنوك ضجت منها‮.. ‬وبكل العملات‮.. ‬قصوره اللي زادت وفاضت باع منها لملوك وأمراء وسلاطين‮.. ‬وح تقول لمين‮.. ‬الواحد كان يشوف القصر من دول يجيله دوار‮.. ‬ملوك وسلاطين وأمراء‮.. ‬ويدفع اللي نافع يقول عليه‮.. ‬أمال إيه؟‮.. ‬والحكاية لما تزيد‮.. ‬تفيض‮.. ‬وتحصل الأهل قريب وبعيد‮.. ‬والمستندات قالت دول‮ ‬غرقانين في الفلوس‮.. ‬بس‮ ‬غرق عن‮ ‬غرق يفرق‮.. ‬وبلاش فراغة عين‮.. ‬وتقول اغرق عند إبراهيم نافع‮.. ‬الغرق ده تبع ممدوح اسماعيل‮.. ‬إنما نافع‮.. ‬اللي نافع‮.. ‬ونافع‮.. ‬ما وراهوش إلا القهر‮.. ‬تخصص قهر‮.‬
واللي يشوف ان القهر مناسب‮.. ‬يحدد ويقول‮.. ‬والوصفة سهلة‮.. ‬يقرا اخبار ابراهيم نافع بس‮.. ‬ويسيب نفسه للقهر‮.. ‬والهم‮.. ‬والنكد الأزلي‮.. ‬يراجع ال‮٠٠٢١ ‬مستند اللي نشرتها‮ '‬الأسبوع‮' ‬علي مدي شهور وشهور‮.. ‬وبعدين قدموها للمسئولين‮.. ‬ماخلوش‮.. ‬حتي طوب الأرض‮.. ‬ومعاها كمان بلاغات ومستندات‮.. ‬ناس من الأهرام اللي كانوا شغالين معاه‮.. ‬اعضاء مجلس إدارة‮.. ‬ومدير عام الشئون القانونية‮.. ‬ومجلس الإدارة نفسه‮.. ‬الشئون القانونية لمؤسسة الأهرام قدمت ‮٢١ ‬بلاغا إلي قاضي التحقيق مليانة اتهامات موثقة‮.. ‬وثابتة‮.. ‬حتي المستشار جودت الملط رئيس الجهاز المركزي للمحاسبات قدم بلاغا ضد إبراهيم نافع وجماعته ومليان وقائع ومخالفات وتجاوزات‮.. ‬قدمها للنيابة‮.. ‬ولمجلس الشوري‮.. ‬وهو لسه سليم‮.‬
إذا كنت تحب الموت قهرا‮.. ‬راجع كل ده‮.. ‬ومعاه التحقيقات اللي استمرت سنتين‮.. ‬ورفع الحصانة عن إبراهيم نافع‮.. ‬واقرا الخبر اللي بيقول في النهاية‮ '‬تم حفظ التحقيقات مع إبراهيم عبدالفتاح نافع‮' ‬يعني لا محكمة‮. ‬ولا محاكمة ولا يحزنون‮.. ‬عشان المستندات المتلتلة دي كلها‮.. ‬والأرقام اللي فيها‮.. ‬والقصور والمليارات‮.. ‬طلعت تايواني‮.. ‬وكلام مرسل‮.. ‬يعني هلفطة‮.. ‬وهلضمة مالهاش أصل ولا فصل ولا اساس‮.. ‬وعيب ان كلام زي ده يعرض علي المحاكم‮.. ‬هيه فاضية للحاجات التافهة دي‮.. ‬اقرا كل ده‮.. ‬واتمعن فيه‮.. ‬وسيب نفسك‮.. ‬ح توصل للي انت عايزة‮.. ‬واللي اخترته بمنتهي الديمقراطية‮.. ‬وربنا يرحمك‮.. ‬ويرحمنا‮.‬
أما إذا كنت بتحب المفاجآت‮.. ‬وعايز النهاية تكون مفاجئة‮.. ‬يعني هب‮.. ‬اللي يرحمه‮.. ‬ويجعل قراره الجنة‮.. ‬ده ما استحملش‮.. ‬فتح الجرنان‮.. ‬بص فيه وهي البصة‮.. ‬طب ساكت‮.. ‬إذا كنت تحب النهايات اللي من النوع ده‮.. ‬فلازم تقرا اللي كتبوه عن الأستاذ هيكل مؤسس الأهرام الحديث‮.. ‬وعن إبراهيم نافع اللي جه بعد ما الدنيا بقت‮ ‬غير الدنيا‮.. ‬وقارن بين مرتب هيكل بجلالة قدره واللي ما كانش بيزيد علي ‮٥ ‬الاف جنيه في السنة‮.. ‬في إيه؟ في السنة‮.. ‬مرتب وعلاوات ومكافآت‮.. ‬وتقرا‮: ‬أن إبراهيم نافع كان بياخد في الشهر‮.. ‬في إيه؟ في الشهر ‮٣ ‬ملايين جنيه‮.. ‬وساعتها ح تطب ساكت‮.. ‬وكل شيء يروح لحاله‮.. ‬وألف رحمة ونور عليه‮.. ‬كان حسيس‮.. ‬ودمه حامي‮.. ‬ومايعجبوش الحال المايل‮.. ‬اللي عمال يميل يميل لحد ما ح نلاقيه ممدد علي الأرض‮.. ‬جثة‮.‬
أما بقي‮.. ‬إذا كنت جبلة‮.. ‬ومقاوح‮.. ‬وغاوي مرازية وملابطة ومن بتوع الديمقراطية‮.. ‬والكلام المرسل‮.. ‬ومافيش حاجة عجباك‮.. ‬لا ده ولا ده‮.. ‬ومش لادد عليك الديمقراطية بتاعة حكومة المحروسة‮.. ‬فذنبك علي جنبك‮.. ‬وانت عارف نفسك كويس‮.. ‬ولونك واضح زي الشمس‮.. ‬وعيون حكومتنا تطلعك من وسط الملايين‮.. ‬اكتب واخطب وانشر‮.. ‬وح تفضل تهاتي وتهلفط‮.. ‬وآخرتك سودة‮.. ‬وابقي قابلني لو طلت نهاية من اللي معروض عليك بكل حرية وديمقراطية‮.. ‬وآخرتها‮.. ‬نهايتك ح تكون في تخشيبة متر في متر‮.. ‬أو حجز معفن‮.. ‬بسبب هبوط حاد في الدورة الدموية‮.. ‬من إيه؟ الله اعلم‮.. ‬أو تمر بحالة اكتئاب فظيعة وتشنق نفسك برباط الجزمة لا مؤاخذة‮.. ‬حتي لو كنت لابس جزمة من‮ ‬غير رباط‮.. ‬أو حتي حافي م الأصل‮.. ‬ولا عمرك لبست مداس‮.. ‬والناس مداسات‮.‬
https://egyashek.roo7.biz

صفحة 1 من اصل 1